Heb je vragen over dit product?
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
Met de Supercaliber 9.7 hoef je op de dag van de wedstrijd niet meer te kiezen tussen hardtail en full suspension. Elk element van deze fiets, van de efficiënte IsoStrut-schokdemper tot de draaipuntloze staande achtervork die het gewicht en trillingen tijdens de rit op de trails verminderen, is ontwikkeld in naam van de prestaties. Meer informatie
Waarom is dit de mountainbike voor jou?
Jij wil een cross country fiets die zich op elk terrein thuis voelt. Jij bent op zoek naar een lichtgewicht frame, state-of-the-art veringstechnologie en wedstrijdklare componenten om de snelste XC-races van je leven te ontketenen.
Je krijgt een ultralicht OCLV Mountain carbon frame, 60mm veerweg, 100mm RockShox Reba RL vork en Trek's exclusieve IsoStrut Fox Performance schokdemper, speciaal ontworpen voor de Supercaliber.
Plus Shimano SLX/XT 1x12 versnellingsgroep en Bontrager Kovee Elite 30 carbon wielen met snel aangrijpende 108-tands achternaaf.
De Supercaliber is ontworpen om elke cross country wedstrijd te winnen, inclusief de World Cup. Hij is snel, veelzijdig, efficiënt en is uitgerust met IsoStrut, onze revolutionaire geïntegreerde veringstechnologie.
Merk | Trek |
---|---|
Serie | Trek Supercaliber |
Fiets model | Heren, Unisex |
Frame materiaal | Carbon |
Voorvork | RockShox Reba RL, Solo Air luchtvering, Motion Control demper, remote lockout, taps toelopende stuurbuis, 42 mm offset, Boost110, 15 mm Maxle Stealth, 100 mm veerweg |
Groepset | Shimano XT |
Versnellingen systeem | Derailleur |
Shifter | Shimano SLX M7100, 12-speed |
Type shifter | Mechanisch |
Cassette | Shimano SLX M7100, 10-51, 12-speed |
Ketting | Shimano SLX M7100, 12-speed |
Achterderailleur | Shimano XT M8100, lange kooi |
Aantal versnellingen | 1x12 |
Type aandrijving | Ketting |
Type voorvork | Luchtvering |
Netto gewicht | 11.52 |
Product subgroep | Full Suspension |
Lockout voor | Op stuur |
Lockout achter | Op stuur |
Rem type | Schijfremmen |
Rem | Shimano hydraulische schijfrem, MT501 hendel, MT500 remklauw |
Remschijf | Shimano RT56, 6-bout |
Voornaaf | Bontrager lichtmetaal, afgedichte lagers, lichtmetalen as, 6-bout, Boost110, 15 mm steekas |
Voorwiel | Bontrager Kovee Elite 30 carbon, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready, 6-bouts, Boost110, 15 mm steekas |
Achterwiel | Bontrager Kovee Elite 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready, Rapid Drive 108, Shimano Microspline freewheelbody, 6-bout, Boost148, 12 mm steekas |
Velg | Bontrager Kovee Elite 30, OCLV Mountain Carbon, Tubeless Ready, 6-bolt, Boost 110, 15mm thru axle |
Velglint | Bontrager TLR |
Buitenband | Bontrager XR2 Team Issue, Tubeless Ready, Inner Strength zijwanden, aramide hieldraad, 120 tpi, 29 x 2.20” |
Maximale maat kettingblad | 36T |
Maximaal geschikte veerweg | 120mm (531mm axle-to-crown) |
Maximale bandenmaat | 29 x 2.20" |
Bontrager Elite, 35 mm stuurklem | |
Zadelpen | Bontrager Comp, 6061 lichtmetaal, 31,6mm, 8 mm offset |
Zadel | Bontrager P3 Verse Elite, roestvast stalen rails, 145 mm breedte |
Handvatten | ESI Chunky |
Fiets serie | Trek Supercaliber |
Het model fiets en de naamgeving er van hangt mede ook af van de naamgeving van het merk.
We hebben de typische heren en dames modellen. Maar ook stagger, uni of unisex en mixte of remixte zijn benamingen die langskomen.
In de filters gebruiken wij alleen de volgende:
Heren | Het model met de hoge stang, een bovenbuis.
Dames| Het model met lage instap, zonder bovenbuis
Unisex | Unisex gebruiken we vrij veel. Unisex houdt in dat het voor iedereen is.
Fietsen met stagger of mixte geometrie zijn ook bedoeld als unisex modellen. Steeds vaker komt er door mannen ook de vraag naar een fiets met een gemakkelijke op- en afstap. Dan kom je automatisch op een fiets met een verlaagde of lage instap.
Het frame van een fiets is over het algemeen gemaakt van aluminium, carbon, staal of titanium.
Aluminium
Dit materiaal wordt het meest gebruikt voor fietsen en e-bikes. Er zijn verschillende soorten. De ene soort is lichter dan de ander. Aluminium is stijf, duurzaam en corrosiebestendig.
Carbon
Carbon is lichter en nog stijver dan aluminium. Ook carbon is er in verschillende soorten, met verschillende stijfheids- en dus rij-eigenschappen. Daarnaast is carbon trillingsdempend, wat een soepelere rit oplevert.
Staal
Wordt vooral nog toegepast op kinderfietsen, met eigenlijk maar 1 doel. Duurzaamheid.
Titanium
Titanium wordt nog weinig toegepast in de reguliere fietsenmarkt, bij ons zijn er niet of nauwelijks titanium fietsen te koop. De belangrijkste reden daarvoor is dat het duurder is vanwege de hogere kosten voor productie en verwerking.
De bekendste groepsets komen van Shimano en SRAM. Daarnaast worden bij e-bikes, stadsfietsen en trekkingbikes ook gebruik gemaakt van Enviolo, Rohloff en Pinion. Op kinderfietsen en sportfietsen in het lagere segment wordt Sunrace Microshift nog wel eens gebruikt. Campagnolo is ook een bekend merk, maar dat hebben wij zelden gemonteerd op onze fietsen. Als er staat "geen / singlespeed" dan heeft de fiets geen versnellingen en dus geen groepset. Willekeurig zie je wel eens staan bij framesets, waarbij nog geen versnellingen zijn gemonteerd. Hieronder noteren we de race en mtb-groepsets op volgorde van minst naar meest hoogwaardig (klik op het merk voor meer info)
Racegroepen
Shimano: Claris - Sora - Tiagra - 105 - Ultagra - Dura Ace
SRAM: Apex - Rival - Force - RED
Mountainbikegroepen:
Shimano: Tourney - Altus - Acera - Alivio - Deore - SLX - Deore XT - XTR
SRAM: SX - NX - GX - X01 - XX1 - X0 - XX - XX SL
Wil je meer info over de andere groepsets? Klik dan hieronder op de links.
Shimano gravel groepsets
Shimano naafversnellingen
Enviolo
Rohloff
Pinion
We onderscheiden 5 versnellingssystemen als keuze.
Vast verzet
Een fiets met een vast verzet heeft geen versnellingen. Dit zijn over het algemeen kinderfietsen.
Derailleur
Een derailleursysteem heeft tenminste een achterderailleur, soms gecombineerd met een voorderailleur. Een derailleur legt de ketting op een ander tandwiel. Hierdoor ga je lichter of zwaarder trappen. Derailleurs worden bijna altijd toegepast in sportfietsen, maar ook wel in reguliere stadsfietsen en e-bikes. Klik hier voor meer info over de derailleur.
Naaf
De versnellingsnaaf is een veelgebruikt schakelsysteem. Dit systeem bevindt zicht binnenin de achternaaf, de as van het achterwiel. Doordat het binnenin zit is het onderhoudsvriendelijker. Ook blijft de ketting altijd in dezelfde rechte lijn, omdat deze niet van tandwiel wisselt zoals bij een derailleur. Klik hier voor meer info over naafversnellingen.
Naaf traploos
De Enviolo versnellingsnaaf is traploos. Dat wil zeggen dat je altijd een goede versnelling vindt dat past bij jou kracht en cadans. Het schakelen gaat zonder de bekend klikjes van andere systemen als je van de ene naar de andere versnelling gaat. Klik hier voor meer info over de traploze versnellingsnaaf van Enviolo.
Trapas
Pinion kent een versnellingssysteem dat zicht in de trapas bevindt, ook wel de (bottom) bracket genoemd. Dit systeem kent een hoog rendement, het verschil tussen de hoogste en laagste versnelling. Daarnaast is het volledig in de as verwerkt en dus water- en vuildicht. Klik hier voor meer info over trapas versnellingen.
Het aantal versnellingen is zeer divers. Van een vast verzet met 1 versnelling, tot de optie van wel 30 versnellingen.
Wij noteren het altijd als bijvoorbeeld 1x7. Dat wil zeggen dat er 1 schakelhendel is, waarmee 7 versnellingen bedient.
Alles dat begint met 2x of 3x heeft een derailleurversnelling. Dat betekent dat er respectievelijk 2 of 3 tandwielen aan de voorkant zijn en vervolgens het aantal aan de achterkant.
Voorbeelden:
1x14 | 14 versnellingen totaal
2x11 | 22 versnellingen totaal (2 voor, 11 achter)
3x9 | 27 versnellingen totaal (3 voor, 9 achter)
Meer weten over versnellingen?
Lees meer over versnellingssystemen voor fietsen en e-bikes
We onderscheiden 3 aandrijvingstypes.
1. Ketting
De ketting is de meestgebruikte aandrijving. Alle fietsen met derailleur hebben een kettingaandrijving. Het voordeel van een ketting is dat deze overal te verkrijgen is en gemakkelijk zelf te vervangen is (met het juiste gereedschap). Het nadeel is dat een ketting onderhoudsgevoeliger is. Je zult deze regelmatig schoon moeten maken en moeten smeren.
2. Riem
De carbon riem wordt in de fietsindustrie al lang toegepast, maar heeft sinds enkele jaren pas echt voet aan de grond gekregen. Auto-aandrijvingen werken al heel lang met een carbon riem. Het grote voordeel van een riem is dat het langer meegaat en weinig onderhoud nodig heeft. Lees meer over riemaandrijving.
3. Cardan
Een cardanas is een aandrijfas met aan beide kanten een conisch tandwiel. Deze aandrijving is onderhoudsarm, slijtvast en geeft geen gedoe met kettingen, viezigheid en wiel wisselen.
Het gewicht getoond op onze website is het gewicht in kg zoals het gegeven wordt door de leverancier / fabrikant. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
Het gewicht van de fiets kan afwijken van het getoonde gewicht, doordat fabrikanten het gewicht tonen op basis van een bepaalde framemaat en/of opbouw van de onderdelen van de fiets.
Het remtype geeft aan met welk systeem je tot stilstand wordt gebracht.
Schijfremmen | Schijfremmen geven over het algemeen de beste en krachtigste remprestaties. Ze werken ook goed in natte omstandigheden. Schijfremmen hoeven minder vaak vervangen te worden dan velgremmen en ze slijten de velgrand van je wiel niet weg, het is dus ook duurzamen voor je velg. De remschijf
Velgremmen | Een velgrem remt door een blokje dat tegen de velg drukt. Het is een lichtere optie dan schijfremmen en het is makkelijker te onderhouden. Het nadeel is dat je harder moet trekken aan de remhendels en bij nat weer werkt het minder goed. Daarnaast moet je ze vaker vervangen. Als je ze te laat vervangt kan het schade aan de velg aanbrengen.
V-brakes | Een v-brake is in de volksmond een oud type velgrem. Het werkt met een remkabel die beide kanten van de rem tegen de velg drukken. Dit systeem is goedkoper dan velgremmen en vooral nog weer makkelijker te onthouden.
Rollerbrakes | Rollerbrakes kennen de meeste mensen als de opvolger van de klassieke trommelremmen. De rollerbrake is gemonteerd aan de buitenkant van de naaf. Aan de binnenkant van het systeem draait een tandwiel met kartels wanneer je remt. Hierdoor worden metalen schijfjes - de rollers - naar buitengedrukt. Die rollers zorgen voor remkracht door tegen de trommel de drukken.
Terugtraprem | Door met je trappers achteruit te trappena aciveer je de rem. De terugtraprem vind je vooral op kinderfietsen, maar ook nog op stadsfietsen met minder luxe. In de naaf van het achterwiel bevindt zich het remmechanisme. Het mechanisme duwt tegen de naaf, waardoor je tot stilstand komt. Hoe harder je achteruit trapt, hoe harder je remt.
Hydraulisch | Zowel velg- als schijfremmen zijn hydraulisch te verkrijgen. Door middel van olie dat via een reservoir door een leiding naar de remklauw stroomt oefen je remkracht uit op de remschijf of remrand van de velg uit. Schijfremmen werken met zuigers in de remklauw die tegen de remschijven duwen. Velgremmen werken met remcilinders waarin de remblokken gemonteerd zitten. Met hydraulische remmen kun je beter de remkracht doseren.
Mechanisch | Mechanishe remmen werken met een binnenkabel die door de buitenkabel loopt. Door aan de remhendel te trekken, trek je de binnenkabel aan die vervolgens de remblokken tegen de schijf of velg druk.
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.