Heb je vragen over dit product?
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
*Afbeeldingen zijn van het basismodel. De Riese & Müller Multicharger is volledig naar wens te configureren. Neem contact op met onze verkoopmedewerkers voor meer informatie of vraag direct een proefrit aan! Meer informatie
* Afbeeldingen zijn van het basismodel. De Riese & Müller Multicharger GT is volledig naar wens te configureren. Neem contact op met onze verkoopmedewerkers voor meer informatie of vraag direct een proefrit aan!
Waarom is dit de fiets voor jou?
Met de Multicharger GT geniet je van de vrijheid om de bergen in te trekken, een paar dagen naar de camping te gaan of waar je ook maar zin in hebt. De Multicharger GT neemt alles en iedereen overal mee naar toe. En dat alles met een even wendbare e-bike die je gewend bent van Riese & Müller. De krachtige offroadlook geeft zijn noeste karakter ook de indruk die het uit mag stralen. De Multicharger is er als regulier model met bovenbuis en als Mixte met lagere instap.
Comfort en controle ontvang je onder andere door een verende voorvork en verende zadelpen. Door de fiets uit de rusten met 26" wielen en brede banden te monteren heb je te allen tijde controle en grip, zeker ook offroad.
De fiets is volop te customizen om passagiers en/of bagage mee te nemen. De voor- en achterdragers hebben meerdere keuzes wanneer je de fiets zelf gaat customizen.
De Multicharger GT Vario 750 wordt ondersteund door Bosch Performance Line CX (gen.4) middenmotor met maximaal 85Nm koppel. Met de 750Wh accu heb je voldoende actieradius voor langere tochten. Op het luxe Bosch Kiox 300 display lees je de belangrijkste e-bikegegevens af en met gebruik van een smartphone kun je deze gebruiken als kaartloze navigatie. Enviolo 380 traploze naafversnelling met riem en Magura schijfremmen drijven je voort en brengen je tot stilstand.
Merk | Riese & Müller |
---|---|
Serie | Riese & Müller Multicharger |
Fiets model | Heren, Dames, Unisex |
Product subgroep | Transportfiets |
Rem type | Schijfremmen |
Frame materiaal | Aluminium |
Type voorvork | Luchtvering |
Aantal versnellingen | Oneindig |
Groepset | Enviolo 380 |
Type aandrijving | Riem |
Versnellingen systeem | Naaf traploos |
Shifter | Enviolo grip shift Twist Display Pure, continuous |
Netto gewicht | 30.4 |
Cassette | 22T, for Gates drive belt CDX |
Ketting | Gates drive belt CDX |
Voornaaf | Novatec Disc 32H |
Achternaaf | Enviolo 380, 36H |
Buitenband | Schwalbe Super Moto-X 62-559 Reflex |
Velg | Mach1 Trucky30 26" CNC |
Handvatten | Ergon ergonomic |
Zadel | Selle Royal New Lookin Eco |
Rem | Magura MT4, disc brake; Magura MT5, disc brake |
Voorvork | SR Suntour XCR32 27,5", Air, tapered, black |
Motor positie | Middenmotor |
Motor model | Bosch Performance Line CX Smart |
Display | Bosch Kiox 300 |
Merk accu | Bosch |
Accu positie | Geïntegreerd in frame |
Accu capaciteit | 750 Wh |
Accu upgrade mogelijk | Nee |
Fiets serie | Riese & Müller Multicharger |
Het model fiets en de naamgeving er van hangt mede ook af van de naamgeving van het merk.
We hebben de typische heren en dames modellen. Maar ook stagger, uni of unisex en mixte of remixte zijn benamingen die langskomen.
In de filters gebruiken wij alleen de volgende:
> Heren | Het model met de hoge stang, een bovenbuis.
> Dames| Het model met lage instap, zonder bovenbuis
> Unisex | Unisex gebruiken we vrij veel. Unisex houdt in dat het voor iedereen is.
Fietsen met stagger of mixte geometrie zijn ook bedoeld als unisex modellen. Steeds vaker komt er door mannen ook de vraag naar een fiets met een gemakkelijke op- en afstap. Dan kom je automatisch op een fiets met een verlaagde of lage instap.
Het remtype geeft aan met welk systeem je tot stilstand wordt gebracht.
> Schijfremmen | Schijfremmen geven over het algemeen de beste en krachtigste remprestaties. Ze werken ook goed in natte omstandigheden. Schijfremmen hoeven minder vaak vervangen te worden dan velgremmen en ze slijten de velgrand van je wiel niet weg, het is dus ook duurzamen voor je velg. De remschijf
> Velgremmen | Een velgrem remt door een blokje dat tegen de velg drukt. Het is een lichtere optie dan schijfremmen en het is makkelijker te onderhouden. Het nadeel is dat je harder moet trekken aan de remhendels en bij nat weer werkt het minder goed. Daarnaast moet je ze vaker vervangen. Als je ze te laat vervangt kan het schade aan de velg aanbrengen.
> V-brakes | Een v-brake is in de volksmond een oud type velgrem. Het werkt met een remkabel die beide kanten van de rem tegen de velg drukken. Dit systeem is goedkoper dan velgremmen en vooral nog weer makkelijker te onthouden.
> Rollerbrakes | Rollerbrakes kennen de meeste mensen als de opvolger van de klassieke trommelremmen. De rollerbrake is gemonteerd aan de buitenkant van de naaf. Aan de binnenkant van het systeem draait een tandwiel met kartels wanneer je remt. Hierdoor worden metalen schijfjes - de rollers - naar buitengedrukt. Die rollers zorgen voor remkracht door tegen de trommel de drukken.
> Terugtraprem | Door met je trappers achteruit te trappena aciveer je de rem. De terugtraprem vind je vooral op kinderfietsen, maar ook nog op stadsfietsen met minder luxe. In de naaf van het achterwiel bevindt zich het remmechanisme. Het mechanisme duwt tegen de naaf, waardoor je tot stilstand komt. Hoe harder je achteruit trapt, hoe harder je remt.
> Hydraulisch | Zowel velg- als schijfremmen zijn hydraulisch te verkrijgen. Door middel van olie dat via een reservoir door een leiding naar de remklauw stroomt oefen je remkracht uit op de remschijf of remrand van de velg uit. Schijfremmen werken met zuigers in de remklauw die tegen de remschijven duwen. Velgremmen werken met remcilinders waarin de remblokken gemonteerd zitten. Met hydraulische remmen kun je beter de remkracht doseren.
> Mechanisch | Mechanishe remmen werken met een binnenkabel die door de buitenkabel loopt. Door aan de remhendel te trekken, trek je de binnenkabel aan die vervolgens de remblokken tegen de schijf of velg druk.
Het gewicht getoond op onze website is het gewicht in kg zoals het gegeven wordt door de leverancier / fabrikant. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
Het gewicht van de fiets kan afwijken van het getoonde gewicht, doordat fabrikanten het gewicht tonen op basis van een bepaalde framemaat en/of opbouw van de onderdelen van de fiets.
Ieder merk e-bike systeem heeft ook z'n eigen accu.
> Bosch kent de PowerTube en PowerPack accu's. Tube wil zeggen dat het in de framebuis is geïntegreerd. Pack houdt in dat het óp de fiets zit, meestal op de bagagedrager.
> Giant werkt samen met Yamaha. Giant kent in hun systeem de Energypak. Deze kan zowel op als in het frame als op de bagagedrager zijn geplaatst.
> Shimano accu's komen uit de Shimano STEPS serie. Een groot merk dat ook op veel e-bikes wordt gebruikt.
> Fazua accu's behoren bij het Fazua drive system dat bekend staat om lichtheid en daarom geschiktheid voor sportfietsen.
> Mahle accu's worden gebruikt in het e-bike systeem van Mahle, dat net als Fazua bekend staat om licht en compact.
> TQ is het merk dat samenwerkt met Trek en in e-mountainbikes hun gepanteerde systeem gebruikt.
> Hyena accu's en e-bikesystemen worden onder meer in lichte hybride e-bikes van Trek gebruikt, zoals in de FX+-serie.
Lees meer over Bosch accu's...
Lees meer over Giant accu's...
De accu kan op verschillende plekken zijn geplaatst.
> Geïntegreerd in de bagagedrager
> Geïntegreerd in het frame (meestal in de schuine onderbuis)
> Op het frame (meestal op de plek van de bidonhouder)
> Achter de zitbuis
> Dubbele accu (Dual Battery)
De keuze is veelal persoonlijk. Vanwege de looks of het gevoel. Feit wil wel dat een in het frame geïntegreerde accu of een accu achter de zitbuis voor de beste wegligging zorgt, omdat het totaalgewicht van de e-bike dan het best verdeeld is. Je zwaartepunt ligt dan zoveel mogelijk in het midden.
De accucapaciteit wordt uitgedrukt in wattuur, afgekort is dat Wh. Grofweg kun je zeggen: hoe grote de accu. hoe langer jouw actieradius. Al geldt die regel niet helemaal, want de actieradius is ook afhankelijk van andere facetten. De ondersteuningsstand waarin je fietst, de ondergrond, wel of geen tegenwind, het totale gewicht van e-bike en berijder, enzovoort.
De fabrikanten benoemen als actieradius altijd de meeste optimale afstand. Standje ECO, en geen tegenwind, hellingen, enz. Een bekende vuistregel is echter ook: 100Wh is genoeg voor zo'n 14 kilometer in de gemiddelde ondersteuningsstand.
Hoe groter de accu, hoe duurder. Als je ze tenminste vergelijkt met hetzelfde merk. Bekende e-bikesystemen als Bosch, Yamaha, Shimano en Giant leveren goede accu's. Maar ook andere merken zoals Bafang, Mahle, Panasonic en Fazua leveren goede kwaliteit, echter vaak voor iets minder geld.
Als je genoeg neemt met korte ritten door de stad, dan kun je gerust met een 300Wh accu uit de voeten. Wil je meer kilometers maken, dan is een 400Wh accu al gauw de minimale keuze.
Een mogelijke accu upgrade wil zeggen dat de bestaande (bijgeleverde) accu te vervangen is door een grotere accu. Om misverstanden te voorkomen: een kapotte accu is altijd vervangbaar. Dat bedoelen we dus niet!
Stel je koopt een e-bike met een standaard meegeleverde accu van 300 Wh. Als bij "accu upgrade mogelijk" > "ja" staat, dan kun je er een grotere accu bij kopen.
Een accu upgrade is altijd tegen meerprijs. In veel gevallen kun je in de webshop zelf een grotere accu kiezen. Je ziet dan direct de meerprijs, (zie voorbeeld onder).
In enkele gevallen staat er wel "ja", maar is het niet online te regelen. Vraag er dan naar in de winkel.
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.