Welke <u>e-bike</u> past het beste bij mij?

Welke e-bike past het beste bij mij?

Nederlanders fietsen wat af. En terecht! Fietsen is goedkoop, gezond, handig en leuk. Geen wonder dus dat er heel veel keus is als het gaat om fietsen. De e-bikes ofwel elektrische fietsen zijn in opmars. Maar hoe vindt u de juiste e-bike en waar moet u op letten? Hieronder leggen wij uit waar u op moet letten om tot de juiste fiets te komen.

Voorwiel-, achterwiel- of <strong>middenmotor?</strong>

Voorwiel-, achterwiel- of middenmotor?

Sinds het begin van de elektrische fietsen zijn er tal van verschillende motorsystemen op de markt gebracht. Daarbij zit de motor telkens op een andere plek, zo zag je eerder vaak dat de motor in het voor- of achterwiel zat. Op dit moment rijden de middenmotoren het meest natuurlijk en die zijn bovendien het minst storingsgevoelig en daardoor veel betrouwbaarder dan de andere systemen. Uiteraard is het niet zo dat elke middenmotor hetzelfde is, ook hierin zijn weer verschillende merken en types. Wij werken op het moment vooral met Bosch en SyncDrive middenmotoren aangezien hun een betrouwbare motor leveren en doordat ze zulke grote bedrijven zijn ook goede service en garantie aanbieden. Voorwielmotoren worden vooral nog gebruikt in de lagere prijsklasse e-bikes. Achterwielmotoren worden ook steeds minder toegepast. Soms nog wel bewust bij e-bikes met Pinion transmissie, omdat met dat schakelsysteem een middenmotor niet mogelijk is. 

Waar zit de accu?

Goede vraag! We zijn heel benieuwd hoe je de fiets gaat gebruiken. De fietsen waarbij de accu wordt geïntegreerd in het frame zijn over het algemeen zwaarder dan wanneer de accu in de bagagedrager zit, echter verbetert de stabiliteit sterk bij een accu in het midden. Elektrische fietsen van € 2000,- tot en met € 2500,- euro worden over het algemeen nog uitgevoerd met een accu in de bagagedrager. E-bikes met de accu in het midden zijn over het algemeen wat duurder omdat de ontwikkelingskosten voor onder andere het frame hoger liggen. Dit is dan ook de reden waarom veel fietsen met een accu in het frame vaak beginnen vanaf zo’n 2800 euro. Meer info over de plaats van de accu lees je op onze e-bike accukeuze pagina.

Dichte kettingkast, derailleur of <strong>riemaandrijving?</strong>

Dichte kettingkast, derailleur of riemaandrijving?

We zien dat steeds meer mensen de overstap maken naar een derailleur versnellingssysteem aangezien dit lichter fietst, het frame is lichter en de motor kan zijn kracht efficiënter kwijt. Het scheelt over het algemeen maar liefst 1,5 kilogram ten opzichte van een fiets met een versnellingssysteem in de naaf.

Het voordeel naafversnellingen is dat het makkelijk is om ook bij stilstand te schakelen. Sta je met een te zware versnelling bij het verkeerslicht in de stad dan kun je makkelijk terugschakelen. Dit is bij een derailleursysteem niet mogelijk omdat je dan alleen kunt schakelen bij een trappende beweging. Fiets je vooral tijdens de mooie dagen en ga je niet de weg op met slecht weer, dan vergt de derailleurversnelling erg weinig onderhoud, vooral als je netjes jouw onderhoudsbeurten bij ons laat doen.

Mocht je door weer en wind op de fiets naar het werk gaan dan zorgt een derailleurversnelling voor meer onderhoud aangezien de ketting gesmeerd moet blijven, anders slijt de ketting sneller. Ben je dus iemand die door weer en wind fietst, dan is een riemaandrijving een mooie uitkomst. Aangezien zo’n Gates (merk riem) riemaandrijving minder onderhoud nodig heeft dan een ketting. Een riemaandrijving gaat niet samen met derailleurversnellingen!

Tenslotte kun je ook nog kiezen voor de dichte kettingkast die vaak worden gemonteerd bij stadsfietsen. Weet je nog niet wat je moet kiezen, klik dan verder voor onze uitgebreide informatie over alle schakelsystemen. 

<strong>Welke accu</strong> heb ik nodig?

Welke accu heb ik nodig?

Hoeveel kilometers ben je van plan om te gaan fietsen? Dat is de vraag die je moet stellen als je de keuze moet maken welke accu je nodig hebt. Tegenwoordig heb je al de keuze over een 300, 400, 500 en 625 wattuur (Wh) accu. Bovendien zijn er tegenwoordig al fietsen waarbij er dubbele accu’s kunnen worden gemonteerd voor extra veel kilometers, ideaal voor mensen die bijvoorbeeld fietsvakanties doen met hun e-bike. De meest verkochte accu in de winkel is op dit moment nog steeds een 400 Wh accu waarbij we uit ervaringen van klanten horen dat ze daarmee rond de 100 kilometer kunnen fietsen op eco-ondersteuning. Wij verkopen voornamelijk fietsen met Bosch of EnergyPak (Giant) accu's, maar andere merken zijn in verschillende fietsen soms ook standaard gemonteerd.

Jouw E-bike op maat!

De houding op een nieuwe fiets is natuurlijk erg belangrijk. Wij bieden de service om altijd aanpassingen te kunnen doen op jouw nieuwe fiets. Een ander stuur die wat hogerop komt omdat je rechtop wilt fietsen? Wij doen het voor jou! Ons doel is namelijk om je de juiste keuze te laten maken qua fiets, maar ook dat je er lekker op komt te zitten en je altijd met een glimlach op de fiets stapt zonder na de tijd last van pijntjes te hebben.

Proefrit maken?

Met deze e-bike keuzehulp willen we je zo goed mogelijk informeren om de juiste keuze te maken. Uiteraard kan het erg lastig zijn om een keuze te maken via het internet. Wij nodigen je graag uit in onze winkel om met één van onze e-bike specialisten naar de fiets te zoeken die het beste bij je past. De juiste keuze maken kun je pas wanneer je een aantal fietsen hebt geprobeerd. Onze winkels zijn dan wel mooi groot en overzichtelijk, maar het proefrijden kun je het beste op de openbare weg doen. Dan ervaar je het fietsen op bijvoorbeeld klinkers om te voelen hoe comfortabel de fiets nu eigenlijk is.

Ontdek onze <u>E-bikes</u>

Ontdek onze E-bikes

Bekijk onze top kwaliteit elektrische fietsen van onder meer Cannondale, Riese & Müller en Koga