Heb je vragen over dit product?
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
De Canvas Neo is een stijlvolle, stoere stads e-bike die iedere rit door de spits omturnt tot een topprestatie met als resultaat: snel thuis! Meer informatie
Waarom is dit de fiets voor jou?
Jij ontwijkt die stroperige files met gemak door soepel door de spits te laveren. En dat ook nog eens in stijl met zo'n stoer uitziende e-bike. De geometrie is sportief en redelijk rechtopzittend. Grote, brede banden leiden je door het drukke stadsleven en over gravelpaden wanneer je die tegenkomt. Ook in de regen bestijg je deze Canvas Neo, want de spatborden beschermen je tegen opspattend water. De accu is tevens beschermt met een kap. De fiets is uitgerust met reflecterende accenten op het frame en de vork. Niet alleen heel tof, maar je valt er ook beter door op.
De Performance Line CX middenmotor van Bosch en een 500Wh accu ondersteunen je krachtig en lang (tot 140 km). De accu geeft je de mogelijkheid ook langere tochten aan te kunnen. Je hoeft dus niet perse door de file, een wijde ronde eromheen is ook geen gekke optie.
Deze Canvas Neo 2 heeft een Shimano Alivio/Acera 9-speed aandrijflijn en MT200 remschijven. Schakelen en remmen met de vertrouwde eigenschappen van de betrouwbare Shimano componenten.
Merk | Cannondale |
---|---|
Serie | Cannondale Canvas Neo |
Fiets model | Heren |
Product subgroep | E-Bike |
Rem type | Schijfremmen |
Frame | SmartForm C2 Alloy, removable downtube battery, SAVE, tapered headtube, internal cable routing, 148x12mm thru-axle, post mount disc, motor protection, lock mount |
Frame materiaal | Aluminium |
Aantal versnellingen | 1x9 |
Groepset | Shimano Alivio |
Type aandrijving | Ketting |
Versnellingen systeem | Derailleur |
Shifter | Shimano Acera, 9-speed |
Type shifter | Mechanisch |
Achterderailleur | Shimano Alivio |
Cassette | Shimano HG200, 11-36, 9-speed |
Ketting | Shimano HG93, 9-speed |
Remschijf | Shimano MT200 hydraulic disc, 180mm RT10 rotors |
Voornaaf | Shimano MT400, 15x110mm thru-axle |
Achternaaf | Shimano MT400 12x148 |
Velg | WTB STX i30 TCS, 32h, tubeless ready |
Handvatten | Cannondale Locking Grips |
Zadel | Cannondale Ergo Urban |
Rem | Shimano MT200 hydraulic disc |
Voorvork | BallisTec Carbon, 1-1/8" to 1.5" tapered steerer, OutFront 55mm offset, post mount disc, 15x110mm thru-axle, hidden cable routing |
Motor positie | Middenmotor |
Motor model | Bosch Performance Line CX |
Display | Bosch Purion |
Merk accu | Bosch |
Accu positie | Geïntegreerd in frame |
Accu capaciteit | 500 Wh |
Accu upgrade mogelijk | Nee |
Het model fiets en de naamgeving er van hangt mede ook af van de naamgeving van het merk.
We hebben de typische heren en dames modellen. Maar ook stagger, uni of unisex en mixte of remixte zijn benamingen die langskomen.
In de filters gebruiken wij alleen de volgende:
> Heren | Het model met de hoge stang, een bovenbuis.
> Dames| Het model met lage instap, zonder bovenbuis
> Unisex | Unisex gebruiken we vrij veel. Unisex houdt in dat het voor iedereen is.
Fietsen met stagger of mixte geometrie zijn ook bedoeld als unisex modellen. Steeds vaker komt er door mannen ook de vraag naar een fiets met een gemakkelijke op- en afstap. Dan kom je automatisch op een fiets met een verlaagde of lage instap.
Het remtype geeft aan met welk systeem je tot stilstand wordt gebracht.
> Schijfremmen | Schijfremmen geven over het algemeen de beste en krachtigste remprestaties. Ze werken ook goed in natte omstandigheden. Schijfremmen hoeven minder vaak vervangen te worden dan velgremmen en ze slijten de velgrand van je wiel niet weg, het is dus ook duurzamen voor je velg. De remschijf
> Velgremmen | Een velgrem remt door een blokje dat tegen de velg drukt. Het is een lichtere optie dan schijfremmen en het is makkelijker te onderhouden. Het nadeel is dat je harder moet trekken aan de remhendels en bij nat weer werkt het minder goed. Daarnaast moet je ze vaker vervangen. Als je ze te laat vervangt kan het schade aan de velg aanbrengen.
> V-brakes | Een v-brake is in de volksmond een oud type velgrem. Het werkt met een remkabel die beide kanten van de rem tegen de velg drukken. Dit systeem is goedkoper dan velgremmen en vooral nog weer makkelijker te onthouden.
> Rollerbrakes | Rollerbrakes kennen de meeste mensen als de opvolger van de klassieke trommelremmen. De rollerbrake is gemonteerd aan de buitenkant van de naaf. Aan de binnenkant van het systeem draait een tandwiel met kartels wanneer je remt. Hierdoor worden metalen schijfjes - de rollers - naar buitengedrukt. Die rollers zorgen voor remkracht door tegen de trommel de drukken.
> Terugtraprem | Door met je trappers achteruit te trappena aciveer je de rem. De terugtraprem vind je vooral op kinderfietsen, maar ook nog op stadsfietsen met minder luxe. In de naaf van het achterwiel bevindt zich het remmechanisme. Het mechanisme duwt tegen de naaf, waardoor je tot stilstand komt. Hoe harder je achteruit trapt, hoe harder je remt.
> Hydraulisch | Zowel velg- als schijfremmen zijn hydraulisch te verkrijgen. Door middel van olie dat via een reservoir door een leiding naar de remklauw stroomt oefen je remkracht uit op de remschijf of remrand van de velg uit. Schijfremmen werken met zuigers in de remklauw die tegen de remschijven duwen. Velgremmen werken met remcilinders waarin de remblokken gemonteerd zitten. Met hydraulische remmen kun je beter de remkracht doseren.
> Mechanisch | Mechanishe remmen werken met een binnenkabel die door de buitenkabel loopt. Door aan de remhendel te trekken, trek je de binnenkabel aan die vervolgens de remblokken tegen de schijf of velg druk.
Ieder merk e-bike systeem heeft ook z'n eigen accu.
> Bosch kent de PowerTube en PowerPack accu's. Tube wil zeggen dat het in de framebuis is geïntegreerd. Pack houdt in dat het óp de fiets zit, meestal op de bagagedrager.
> Giant werkt samen met Yamaha. Giant kent in hun systeem de Energypak. Deze kan zowel op als in het frame als op de bagagedrager zijn geplaatst.
> Shimano accu's komen uit de Shimano STEPS serie. Een groot merk dat ook op veel e-bikes wordt gebruikt.
> Fazua accu's behoren bij het Fazua drive system dat bekend staat om lichtheid en daarom geschiktheid voor sportfietsen.
> Mahle accu's worden gebruikt in het e-bike systeem van Mahle, dat net als Fazua bekend staat om licht en compact.
> TQ is het merk dat samenwerkt met Trek en in e-mountainbikes hun gepanteerde systeem gebruikt.
> Hyena accu's en e-bikesystemen worden onder meer in lichte hybride e-bikes van Trek gebruikt, zoals in de FX+-serie.
Lees meer over Bosch accu's...
Lees meer over Giant accu's...
De accu kan op verschillende plekken zijn geplaatst.
> Geïntegreerd in de bagagedrager
> Geïntegreerd in het frame (meestal in de schuine onderbuis)
> Op het frame (meestal op de plek van de bidonhouder)
> Achter de zitbuis
> Dubbele accu (Dual Battery)
De keuze is veelal persoonlijk. Vanwege de looks of het gevoel. Feit wil wel dat een in het frame geïntegreerde accu of een accu achter de zitbuis voor de beste wegligging zorgt, omdat het totaalgewicht van de e-bike dan het best verdeeld is. Je zwaartepunt ligt dan zoveel mogelijk in het midden.
De accucapaciteit wordt uitgedrukt in wattuur, afgekort is dat Wh. Grofweg kun je zeggen: hoe grote de accu. hoe langer jouw actieradius. Al geldt die regel niet helemaal, want de actieradius is ook afhankelijk van andere facetten. De ondersteuningsstand waarin je fietst, de ondergrond, wel of geen tegenwind, het totale gewicht van e-bike en berijder, enzovoort.
De fabrikanten benoemen als actieradius altijd de meeste optimale afstand. Standje ECO, en geen tegenwind, hellingen, enz. Een bekende vuistregel is echter ook: 100Wh is genoeg voor zo'n 14 kilometer in de gemiddelde ondersteuningsstand.
Hoe groter de accu, hoe duurder. Als je ze tenminste vergelijkt met hetzelfde merk. Bekende e-bikesystemen als Bosch, Yamaha, Shimano en Giant leveren goede accu's. Maar ook andere merken zoals Bafang, Mahle, Panasonic en Fazua leveren goede kwaliteit, echter vaak voor iets minder geld.
Als je genoeg neemt met korte ritten door de stad, dan kun je gerust met een 300Wh accu uit de voeten. Wil je meer kilometers maken, dan is een 400Wh accu al gauw de minimale keuze.
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.