Heb je vragen over deze fiets?
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
De Fonk 7 is een robuuste allrounder. In de stad is deze fiets in zijn element. Met zijn lichte frame manoeuvreer jij je soepel en snel door die drukke stad. Met zijn slimme kabelvoering en unieke verlichting is dit is de fiets waarmee jij gezien wil worden Meer informatie
Waarom is dit de fiets voor jou?
Jij wil een fiets voor veelvuldig gebruik in de stad. Je kent de gevaren van de stad en het stallen van de fiets. Die fiets moet tegen een stootje kunnen en jij wil gewoon gezien worden.
De Fonk 7 is de fiets die aan die eisen voldoet. Zijn lichte frame laat jou makkelijk en snel manoeuvreren door alle lastige stadse situaties. De slimme kabelvoering zorgt ervoor dat je niet snel ergens blijft haken, een herkenbare situatie in menige fietsenstalling.
Met zijn Shimano 7 versnellingen Nexus achternaaf kan je ook zonder probleem elke heuvel aan die je onderweg tegenkomt.
De unieke hoog geplaatste led verlichting zorgt voor zichtbaarheid in het verkeer. Deze verlichting is altijd aan en dankzij zijn standlichtfunctie is dat dus ook bij stilstand. En dat is weer een veilig gevoel.
Het MIK systeem in de achterdrager maakt het plaatje verder compleet. Het bevestigen of verwijderen van bijvoorbeeld fietstassen is een fluitje van een cent.
Merk | Batavus |
---|---|
Serie | Batavus Fonk |
Fiets model | Heren |
Frame materiaal | Aluminium |
Voorvork | Vast, aluminium |
Groepset | Shimano Nexus 7 |
Versnellingen systeem | Naaf |
Shifter | Shimano Nexus draaishifter |
Type shifter | Mechanisch |
Aantal versnellingen | 1x7 |
Type aandrijving | Ketting |
Netto gewicht | 18 |
Product subgroep | Stadsfiets |
Rem type | Rollerbrakes |
Rem | Shimano rollerbrakes |
Achternaaf | Shimano Nexus 7-speed |
Velg | 28" |
Zadelpen | Vast |
Zadel | Selle Royal |
Handvatten | Batavus |
Fiets serie | Batavus Fonk |
Het model fiets en de naamgeving er van hangt mede ook af van de naamgeving van het merk.
We hebben de typische heren en dames modellen. Maar ook stagger, uni of unisex en mixte of remixte zijn benamingen die langskomen.
In de filters gebruiken wij alleen de volgende:
> Heren | Het model met de hoge stang, een bovenbuis.
> Dames| Het model met lage instap, zonder bovenbuis
> Unisex | Unisex gebruiken we vrij veel. Unisex houdt in dat het voor iedereen is.
Fietsen met stagger of mixte geometrie zijn ook bedoeld als unisex modellen. Steeds vaker komt er door mannen ook de vraag naar een fiets met een gemakkelijke op- en afstap. Dan kom je automatisch op een fiets met een verlaagde of lage instap.
Het gewicht getoond op onze website is het gewicht in kg zoals het gegeven wordt door de leverancier / fabrikant. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.
Het gewicht van de fiets kan afwijken van het getoonde gewicht, doordat fabrikanten het gewicht tonen op basis van een bepaalde framemaat en/of opbouw van de onderdelen van de fiets.
Het remtype geeft aan met welk systeem je tot stilstand wordt gebracht.
> Schijfremmen | Schijfremmen geven over het algemeen de beste en krachtigste remprestaties. Ze werken ook goed in natte omstandigheden. Schijfremmen hoeven minder vaak vervangen te worden dan velgremmen en ze slijten de velgrand van je wiel niet weg, het is dus ook duurzamen voor je velg. De remschijf
> Velgremmen | Een velgrem remt door een blokje dat tegen de velg drukt. Het is een lichtere optie dan schijfremmen en het is makkelijker te onderhouden. Het nadeel is dat je harder moet trekken aan de remhendels en bij nat weer werkt het minder goed. Daarnaast moet je ze vaker vervangen. Als je ze te laat vervangt kan het schade aan de velg aanbrengen.
> V-brakes | Een v-brake is in de volksmond een oud type velgrem. Het werkt met een remkabel die beide kanten van de rem tegen de velg drukken. Dit systeem is goedkoper dan velgremmen en vooral nog weer makkelijker te onthouden.
> Rollerbrakes | Rollerbrakes kennen de meeste mensen als de opvolger van de klassieke trommelremmen. De rollerbrake is gemonteerd aan de buitenkant van de naaf. Aan de binnenkant van het systeem draait een tandwiel met kartels wanneer je remt. Hierdoor worden metalen schijfjes - de rollers - naar buitengedrukt. Die rollers zorgen voor remkracht door tegen de trommel de drukken.
> Terugtraprem | Door met je trappers achteruit te trappena aciveer je de rem. De terugtraprem vind je vooral op kinderfietsen, maar ook nog op stadsfietsen met minder luxe. In de naaf van het achterwiel bevindt zich het remmechanisme. Het mechanisme duwt tegen de naaf, waardoor je tot stilstand komt. Hoe harder je achteruit trapt, hoe harder je remt.
> Hydraulisch | Zowel velg- als schijfremmen zijn hydraulisch te verkrijgen. Door middel van olie dat via een reservoir door een leiding naar de remklauw stroomt oefen je remkracht uit op de remschijf of remrand van de velg uit. Schijfremmen werken met zuigers in de remklauw die tegen de remschijven duwen. Velgremmen werken met remcilinders waarin de remblokken gemonteerd zitten. Met hydraulische remmen kun je beter de remkracht doseren.
> Mechanisch | Mechanishe remmen werken met een binnenkabel die door de buitenkabel loopt. Door aan de remhendel te trekken, trek je de binnenkabel aan die vervolgens de remblokken tegen de schijf of velg druk.
Neem gerust contact met ons op!
Bekijk ook onze klantenservice pagina voor antwoorden op de meest gestelde vragen.