Rudi Jansen 12-07-2022

Review | Giant TCR Advanced

Giant heeft met de TCR Advanced een echte allrounder met een lichte voorkeur voor de bergen. Deze TCR is in verschillende varianten in afmontage beschikbaar. Wij namen de TCR Advanced Disc mee voor een fix aantal kilometers door Twente en de Achterhoek.

Review | Giant TCR Advanced

Belangrijkste kenmerken Giant TCR Advanced

De Advanced TCR is na jaren van door ontwikkelen uitgegroeid tot de perfecte verhouding tussen stijfheid en gewicht en daarmee goed voor bergop, snelle races en zelfs voor sprints.

Giant kennen we al sinds de jaren ’90 toen ONCE op Giant fietsen reed. Daarna deden andere ploegen het ook, met meest recentelijk uiteraard nog Team Sunweb in de tijd dat Tom Dumoulin er reed. Dumoulin reed zijn winnende Giro in 2017 op het toenmalige TCR model. Momenteel is het belangrijkste uithangbord van Giant de Worldtour wielerploeg BikeExchange – Jayco. Deze Australische wielerploeg maakt in de bergetappes gebruik van de TCR Advanced SL, de meest luxe uitgevoerde versie. SL staat voor SuperLite, de meest lichte versie van het Advanced Carbon van Giant. Simon Yates won er op imponerende wijze de zware 14e etappe van de Giro d’Italia 2022 op. We hadden uiteraard liever gerefereerd aan een Tour etappe van de huidige Tour de France, maar de tourploeg is vol rondom Dylan Groenewegen en Michael Matthews gebouwd en dus minder op de klimtoppers. 

 

Giant TCR Advanced groupride

 

Verschillende modellen – andere afmontage

Op basis van je eigen voorkeur en/of je eigen begroting kies je de Giant TCR Advanced die bij je past. De keuze voor een Advanced SL, Advanced Pro of een reguliere Advanced is de keuze in carbonsoort, stuur/stuurpen en wielen en de keuze voor afmontage. Je kunt kiezen voor SRAM of Shimano en voor elektronisch of mechanisch schakelen. Hoe hoogwaardiger de groepset, hoe hoger de kosten voor je fiets.

Stuur/stuurpen keuze

Alle TCR Advanced racefietsen hebben een stuur met losse stuurpen. Die keuze maakt Giant om het onderhoud eenvoudiger te houden en eventueel makkelijker te wisselen of aan te passen van houding door je stuurpen te veranderen. De SL-versie heeft een Contact SLR stuur en stuurpen, de Pro een Contact SL stuur/stuurpen en de Advanced een Contact stuur/stuurpen combi. Het verschil is minimaal, maar zit in gewicht en kabelgeleiding dat intern (SL en SLR) of extern loopt.

Voorvork en zadelpen

Een ander verschil is de zadelpen. De duurste variant, de SL, heeft een geïntegreerde zadelpen. De andere versies hebben een Variant zadelpen die bekendstaat om lichtgewicht en gemakkelijke installatie en aanpassing.

De voorvork staat min of meer gelijk aan het carbon-materiaal. Daarmee heeft de SL ook een Advanced SL voorvork. De andere 2 modellen hebben een Advanced Grade carbon voorvork. De Pro versie maakt gebruik van de Overdrive 2 stuurbuistechnologie. Dat is de geüpgrade versie van de al jaren bestaande Overdrive, die bij de reguliere TCR Advanced modellen wordt gebruikt. De geavanceerde stuurbuistechnologie zorgt voor geweldige stijfheid en uitmuntende stuurprestaties.

Wielen, spaken en banden

De meest gemakkelijk aan te passen onderdelen zijn de wielen en banden. Standaard worden de fietsen geleverd met wielen en wielonderdelen die passen bij de prijsklasse. De SL modellen worden uitgerust met wielen van het merk CADEX en zijn nog wat lichter. In de Pro modellen worden de SLR 1 wielen gebruikt, die zo’n 100 gram lichter zijn dan de SLR 2. Die gewichtsbesparing komt vooral voort uit het gebruik van de naven. We moeten alvast zeggen dat de Giant SLR 2 carbon wielen van de TCR Advanced 1 heerlijk comfortabel en snel zijn.

Giant TCR Advanced Disc 0, 1 en 2

Genoeg over alle verschillen. We spitsen ons toe op de modellen die in onze ogen het meest voor het brede publiek ontwikkeld zijn. De wielrenners die veel op de fiets stappen, hun hobby uiterst serieus nemen, maar geen prof-ambities meer koesteren. Of misschien de beginner die met dit model een start maakt om toch uit te groeien tot eliterenner.

Prijs/kwaliteit

Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen. De TCR Advanced Disc is qua prijs/kwaliteit wel heel erg aantrekkelijk. De geometrie is hetzelfde als de duurdere modellen. Het gebruikte carbon is van hoge en zeer betrouwbare kwaliteit en wat betreft de afmontage heb je nog steeds voldoende keuze. Kies voor Shimano of SRAM en kies voor elektronisch of mechanisch schakelen.

Getest | Giant TCR Advanced

Wij namen zoals gezegd de TCR Advanced mee voor verschillende ritten. In den Achterhoek en Twente is er natuurlijk geen berg van het kaliber waarvoor de pro’s hun Propel Advanced inruilen voor de klimgeit, maar we kunnen je wel vertellen hoe de fiets aanvoelt en presteert.

Dat de TCR al járen doorontwikkeld wordt en tevens al jaren zo populair is, verbaast ons niet. Wij hebben onze testfiets voorzien van Shimano 105 achterderailleur en cassette, met Giants SLR 2 wielset. Je zou dus kunnen spreken van een TCR Advanced 1.5, de combi van een 1+ en 2.

Over de afmontage hoeven we in onze ogen niet veel te vertellen. Iedereen kent de series van Shimano waarschijnlijk wel en weet dat 105 op de 3e plek staat achter Ultegra en de meest hoogwaardige Dura-Ace. Toch is zo’n 105-set gewoon erg betrouwbaar en schakelt het uitstekend. Voor renners die niet perse de hoogste eisen stellen een meer dan prima schakelgroep.

De fiets voelt allereerst heerlijk licht. Daarnaast is de stijfheid echt opvallend goed. Aanzetten na bochten gaat bijzonder vlotjes. De kracht die je weg kunt trappen in het bottom bracket wordt direct omgezet in voorwaartse snelheid. Het voelt alsof er niets verloren gaat. Met echte pure aero-fietsen die vaak net wat zwaarder zijn merk je, vooral in een groep met die welbekende snelle racers, dat je na een bocht wat meer werk moet verzetten. Dat is met deze TCR Advanced zeker niet het geval. Ook wat betreft vasthouden van de topsnelheid merk je dat de aerodynamische buizen hun werk goed doen. Met een beetje inspanning zet je de teller op 40 en lukt het vasthouden van de snelheid met niet al te veel inspanning (natuurlijk afhankelijk van omstandigheden als terrein en windrichting!).

De SLR 2 wielset die standaard in de TCR Advanced 1+ worden gemonteerd, voldoen aan de verwachtingen voor snelle racewielen. Ze voelen echt onwijs sterk en stijf en ze klinken zo lekker bij het staan op de pedalen. Het oor wil ook wat, nietwaar!? De banden zijn 28mm. breed, er is overigens ruimte voor banden tot 32 mm, en de velghoogte is 42 mm. Dat is een combinatie waar je echt allround mee uit de voeten kunt. Kom je ongewenst zo’n gravelfietspad tegen? Dan geeft deze set je het vertrouwen om niet te hoeven keren. Hebben wij ook niet gedaan. Gewoon een stukje lekker gravelen, niks mis mee!

De afwerking is over het algemeen heel clean en onderhoudsvriendelijk. De bout van de zadelpen zit netjes onder een kapje zodat het beschermd is tegen regen. De kabels lopen netjes door het frame en maken weinig bochten, wat belangrijk is om de kabels onder weinig spanning te houden zodat het schakelen en vooral het remmen maximaal kan. De kabels die naar achter lopen hadden iets eerder door het frame geleid mogen worden, maar aan de andere kant is deze optie wel heel keurig en vooral makkelijk om bij te komen voor onderhoud. En die laatste gedachte heeft altijd geleefd bij de ontwikkelaars van Giant. Ook de wielset is super afgewerkt met 24 spaken en een hookless velgontwerp.

 

Giant TCR Advanced in actie

 

Samengevat | Unieke kwaliteiten voor de prijs die je betaalt

We vertelden het al, maar doen het nog eens. De Giant TCR Advanced is echt een unieke racefiets in z’n soort. Qua handling en geometrie comfortabel, stijf en heel goed in de acceleratie. Mede door gebruik van Giant onderdelen is het vooral de prijs die de fiets extra aantrekkelijk maakt. Het is lastig een fiets met deze kwaliteiten van een ander A-merk goedkoper te vinden.

Giant TCR Advanced 1+ | op voorraad bij Ten Tusscher

Al in 2020 werd de TCR Advanced 1 Disc uitgeroepen tot beste racefiets onder de 2500 euro in de AD fietstest. De inflatie heeft ons inmiddels ingehaald, dus onder de 2500 euro lukt niet meer. Onze tip is dan ook om voor de TCR Advanced Disc 1+ te gaan. Ultegra 11-speed afgemonteerd en geleverd met die heerlijke SLR 2 wielset.

TCR Advanced Disc 1+

Kom langs in Almelo of Enschede, vraag alvast een proefrit aan of shop direct online!

Bekijk de TCR Advanced Disc 1+