E-bike <u>accu</u> keuze

E-bike accu keuze

Welke accu heb ik nodig is één van onze meest gestelde vragen in de winkel. Het antwoord op deze vraag is vaak, hoeveel kilometers fiets je op een dag maximaal? Dit bepaalt namelijk welke accu geschikt voor je is want je kunt wel de grootste accu aanschaffen maar als je dit nooit gebruikt dan is het ook zonde. Een grotere wattage kiezen voor de accu biedt je namelijk meer kilometers maar niet een langere levensduur van de accu.

4 keuzes voor accupositie

Grofweg kennen we 4 accuposities: bagagedrager, geïntegreerd in het frame, op het frame (op de plek van de bidonhouder) en dubbele accu's.

Iedere plek heeft zijn eigen voor- en nadelen. En iedere type wordt uit verschillende overwegingen door fabrikanten gebruiken. Vanwege de prijs, het gewicht of een andere overweging.

Laten we alvast 1 ding over accu’s zeggen. Het is niet zo dat als de accu groter is dat deze ook langer meegaat qua levensduur, het zijn puur de kilometers. De kwaliteit van de accu’s zijn namelijk hetzelfde.

Accu in de bagagedrager

Een bagagedrageraccu wordt over het algemeen gebruikt bij e-bikes tot zo’n € 2800,- of bij fietsen waar je het gewicht erg laag wilt houden. Een voordeel van een bagagedrageraccu is dat deze gemakkelijk in- en uit te nemen is. Je schuift de batterij er als een lade in en uit. Ook maakt het ruimte vrij in het frame en je hebt er geen last van met op- en afstappen als je het vergelijkt met een frameaccu bij een e-bike met lage instap. Een ander voordeel is dat het gewicht van de fiets lager gehouden kan worden, doordat het frame niet verstevigd hoeft te worden zoals bij een geïntegreerde accu. En mocht je het uiterlijk niet helemaal ambiëren, met fietstassen zorg je ervoor dat de accu niet zichtbaar is.

Het nadeel van de accu in de bagagedrager is dat dit qua zwaartepunt niet ideaal is. Het mooiste is namelijk dat de accu in het midden en laag wordt bevestigd zoals bij de accu in het frame.

 

 

Accu in het frame geïntegreerd

Voor de beste gewichtsverdeling is het natuurlijk het mooiste als de accu in het midden en zo laag mogelijk in de fiets wordt bevestigd. Dit is dan ook de reden waarom er sinds kort steeds meer fietsen met een accu in het frame worden ontwikkeld. De stabiliteit is ten opzichte van een accu in de bagagedrager stukken beter. Hoewel uiterlijk natuurlijk een subjectief iets is, wordt het integreren van de accu in het frame als stijlvol en elegant betiteld. De afwerking is strak en de accu valt niet op. Veelal wordt het frame gewoon in de kleur van de rest meegespoten zodat de accu bijna onzichtbaar is. Het nadeel is dat het gewicht vaak wat hoger is bij een accu in het midden doordat het frame “open” is gehaald moet het op een andere plek verstevigd worden. Let ook op de exacte plek van de accu. Dit kan aan de onderkant van de schuine framebuis zijn, maar soms ook aan de bovenzijde ervan. Dat laatste kan ten koste gaan van het plaatsen van een eventuele bidonhouder op die plek.

Soms is er sprake van semi-geïntegreerd. Dan is de accu half in het frame weggewerkt. Dit is min of meer een combi van een frameaccu op het frame en een geïntegreerde accu.

Frameaccu op het frame

De frame accu op het frame is een toepassing die je eigenlijk minder vaak ziet. Het zorgt wel voor een goede gewichtsverdeling. Je ziet dit vaak bij bijvoorbeeld hybride e-bikes. Santos is bijvoorbeeld een fietsenmerk die deze keuze maakt voor hun e-bike ready vakantiefietsen. 

Dubbele accu 

Om de accucapaciteit te verhogen is bij verschillende merken een zogenaamde DualBattery een optie. De positie van de beide accu's kan per merk anders zijn. Bij de Riese & Müller Supercharger zitten de accu's in de onder- en bovenbuis. Bij de Trek Allant+ 9.9S wordt de dubbele accu aan beide kanten van de onderbuis verwerkt. Een dubbele accu is een goede keuze voor speed pedelecs die meer verbruiken vanwege de snelheid, maar ook voor fietsen in de bergen wanneer je motor harder moet werken. 

Accucapaciteit 300 tot 1250 Wh

De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in wattuur, kortweg Wh. De keuze voor accu capaciteit is afhankelijk van de lengte van de fietsritten. Gebruik je de fiets bijvoorbeeld vooral voor korte stukjes om ergens even wat koffie te gaan drinken of voor boodschappen, dan heb je aan 300 Wh genoeg.

Wil je net wat meer kilometers maken of wat meer zekerheid inbouwen zien we dat de meeste klanten kiezen voor de 400 Wh accu. Met deze accu kun je ongeveer 100 kilometer fietsen in eco-ondersteuning.

Ben je een echt fanatieke fietser die van lange toertochten houdt dan is de 500 Wh of 625 Wh accu een betere keuze. Zo kun je met de 500 Wh accu zo’n 125 kilometer fietsen en bij 625 gaat dit snel richting de 150 kilometer.

Bij onder andere Riese & Müller kun je ook nog zelfs voor een dubbele 500 Wh of 625 Wh accu kiezen om de kilometers te verdubbelen. Met een zogenaame DualBattery is de maximum 1250 Wh. Dit is vooral voor speed pedelecs of vakantiefietsers van toepassing. Het is goed mogelijk dat je nog meer kilometers kunt maken aangezien het bereik van de accu onder andere aan gewicht, houding, bandenspanning etc. ligt.

Duurzaamheid accu

Bij het afleveren van de fiets geven wij een uitleg hoe je de accu het beste kunt onderhouden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de eerste paar keer de accu bijna leeg rijdt (nooit helemaal leeg rijden) om zo alle cellen te activeren. Hierna is dit om de 2 á 3 maanden nogmaals aan te raden om zo de accu af en toe volledig te gebruiken. Verder is het belangrijk om tijdens de koude winterdagen de accu niet onder de 8 graden te stallen. Staat je fiets in de koude schuur dan raden wij aan om de accu eruit te halen en op kamertemperatuur te leggen. Verder wordt er vaak gevraagd of de accu altijd aan de lader moet, dat is bij de huidige accu’s niet meer nodig en je kunt de accu gewoon opladen wanneer het nodig is.

Ontdek onze <u>E-bikes</u>

Ontdek onze E-bikes

Bekijk onze top kwaliteit elektrische fieten van onder meer Cannondale, Riese & Müller en Koga.